Ventetiden… og 14 dager på ketodiett!

Før påske fikk jeg beskjed om at jeg har en cyste på eggstokken. Jeg måtte ta masse blodprøver for å sjekke om det er kreftceller der. Jeg har vært ganske rolig rundt dette, og ikke grublet så mye på det. Men såklart har jeg ventet på svar, og siden jeg reiser til Bulgaria 11 mai så hastet det jo. For to dager siden fikk jeg en telefon om at blodprøven min ikke var sendt videre og den har stått og råtnet i påsken og jeg måtte komme inn å ta nye prøver i går. Jaja, da må jeg vente enda lenger på svar, og rekker ikke operere meg før jeg reiser, om det viser seg at jeg må det. Så med andre ord har jeg ikke tid å være «sjuk» nå. Skriver «sjuk» for jeg er jo egentlig alltid «sjuk». Sånn er hverdagen med ME. <br><br>Men det jeg ville skrive om, for å komme til poenget. 11 april når jeg fikk beskjed om at jeg hadde en solid lesjon (cyste med innhold) så tenkte jeg at jeg hvertfall ikke skulle fòre denne med sukker/næring, så jeg startet rett på ketogen diett. I løpet av påsken har jeg ikke spist en eneste sjokoladebit, ikke noe stivelse, brød, potet, pasta, mel, melkeprodukter eller sukker. Dette har resultert i at vekta endelig er begynt å gå nedover, selv med lavt stoffskifte. Hurra! 🙂 <br><br>Den følelsen jeg begynner å få nå med en hverdag uten sukker og stivelse er utrolig interessant. Jeg har levd ganske så lowcarb før, men egentlig er jo ikke det lowcarn i forhold til ketodiett, hvor du er under 50 gram karbo pr dag, gjerne helt ned i 20. Jeg har siste halvåret levd så utrolig nazi for å prøve å gå ned i vekt, uten å klare det pga lavt stoffskifte. Ketogen diett hjelper jo veldig på lavt stoffskifte og slitne binyrer, da du slipper pøse ut insulin og dermed stresshormonet kortisol. Etter 14 dager på diett, har jeg slitt endel med keto-flu… altså mangel på elektrolytter. Jeg forstod ikke hvor mye salt jeg trengte, så jeg har vært litt svimmel på kveldstid. Nå skal det sies at jeg er egentlig en god del svimmel fra før, så det er ikke sikkert du vil bli svimmel. Dette varer ofte bare de første dagene, men det er viktig å kjøre på med kalium og natrium. Jeg føler meg så bra. Jeg har mer energi, og det er jo fantastisk når man har kronisk utmattelsesyndom. Magen min er helt rolig og har ingen utfordringer. Blodsukkeret er stabilt og jeg har hverken crawing eller hunger. Det er så deilig å kunne gå 6 timer uten mat, uten å føle sult. Nå kan det hende overgangen hos noen som spiser mye sukker blir noe tøffere enn hos meg, men det er så verdt å prøve. <br><br>Det fins så mange bevis for at sukker og stivelse er hovedårsaken til at vi har inflammasjon i kroppen. En annen positiv effekt er at endelig går vekta ned, og det må den jo når man tærer på eget fett istedet for å forbrenne karbohydrater. Kroppen foretrekker faktisk fett som energikilde, og du vil føle deg fantastisk. Har du diabetes 2 eller prediabetes er det enda større grunn til at dette passer for deg. Etter ca 3-6 mnd på ketodiett vil du ikke være insulinresistens lengre, kommer litt ann på vekt og om du er uten diabetes, og du kan tilføre endel karbohydrater i kosten å gå over til et lowcarb kosthold hvor du slipper telle karbohydrater. Altså dette er i en overgangsfase til man blir frisk eller har gått ned i vekt. Går man rett tilbake til gamle vaner vil man legge på seg og bli syk igjen. Man er nødt å endre livsstil. Men en ketodiett kan gi deg det puffet du trenger for å bli motivert til å klare det, da man mister mange kg veldig fort i starten da man tømmer kroppen for væske. Sammen med væsken forsvinner også salt, som kan gi keto-flu. Så derfor øker man saltinntaket med skikkelig salt. Det anbefales å spise en sunn ketodiett, og ikke en animalsk diett, hvor man fråtser i mettet fett. Her går det i kjøtt, fisk, smør, økologiske oljer, avokado, nøtter, frø, egg, grønnsaker og litt bær. Hjemmelaget mat og mye langtidskokt kraft.

Jeg er virkelig spent på om smertene i kroppen slipper taket, om nakken blir bedre, og at jeg klarer sulte ut candida og kyssesykavirus. Jeg skal hvertfall ikke gjøre det behagelig for dem å bo i kroppen min. Jeg har klart det før uten nazi diett, men nå har systemet kollapset og jeg må begynne fra scratch igjen. Det vil ta ca 1 år. Jeg startet i oktober med å få bukt med matintoleranser og mye har bedret seg. Man må ikke gå glipp av muligheten for bedring av helsa ved å ikke tro man kan bli bedre. Putter du feilt drivstoff på bilen din så får den problemer. Kroppen vår er akkurat lik. Så mye dritt som vi får i oss, så er det ikke rart at den hoster, harker og knirker. Vonde ledd kommer fra et sted. Vi er ikke skapt til å være så syke som vi er. Så hva er det jeg egentlig vil frem til? At jeg kommer til å starte opp nye livsstilskurser ca 1 oktober, som vil vare i 6 mnd. Så håper å se deg da! Ønsker deg en fin kveld.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *